Co by mělo dítě při nástupu do školky umět?

Mezi základní dovednosti každého dítěte před nástupem do mateřské školy patří:
- Nastavený spací, stravovací a pitný režim
- Dodržování zásady hygieny
- Samostatně jíst příborem nebo lžící
- Pít z hrnečku nebo skleničky
- Nepoužívat dětské pleny
- Částečně se umět obléknout
- Umět si říci o potřebě na toaletu
- Umět se vysmrkat
- Požádat o pomoc
- Poděkovat
- Pozdravit a rozloučit se
- Umět rozpoznávat a pojmenovávat základní věci a aktivity
Dalšími dovednostmi by mělo disponovat každé tříleté dítě při nástupu do mateřské školy:
POZORNOST
- minimálně 3 minuty soustředěně vyplňovat úkol
- nacházet párové/stejné předměty
- ze skupiny předmětů vybrat potřebný
- všímat si vlastností předmětů
- nacházet shody a rozdíly mezi předměty
PAMĚŤ
- zapamatovat si 3 obrázky
- zapamatovat si 3 slova, zopakované několikrát dospělým
- pamatovat si a opakovat pohyby, zopakované dospělým
- pamatovat si detail nebo vlastnost předmětu
ROZVOJ ŘEČI
- znát názvy okolních předmětů (např. nábytku, nádobí, hraček, oblečení)
- znát jeden příznak každého předmětu
- znát názvy základních lidských činností (běhat, skákat atd.)
- opakovat básničky a písničky
MYŠLENÍ
- skládat obrázek ze 3 částí
- nalézat a vysvětlovat nesoulad na obrázcích
- nalézat přebytečný předmět a vysvětlit svůj výběr
- nacházet shody a rozdíly mezi předměty
MOTORIKA
- rozstřihnout nůžkami papír
- vytvářet a lepit válečky a kuličky z plastelíny
- kreslit kroužky, tečky a linky
- opakovat pohyby prstové gymnastiky
MATEMATIKA
- počítat do tří a ukázat odpovídající čísla na prstech
- ovládat pojmy: jeden-mnoho, velký-malý, široký-úzký, vysoký-nízký, stejné-různé atd.
- znát základní barvy
- znát základní geometrické útvary
- srovnávat předměty dle velikosti, barvy, tvaru
- srovnávat počet předmětů
- vybírat do páru předměty s danou charakteristikou