Co by mělo dítě při nástupu do školky umět?

Karellen holcicka

Mezi základní dovednosti každého dítěte před nástupem do mateřské školy patří:

  • Nastavený spací, stravovací a pitný režim
  • Dodržování zásady hygieny
  • Samostatně jíst příborem nebo lžící
  • Pít z hrnečku nebo skleničky
  • Nepoužívat dětské pleny
  • Částečně se umět obléknout
  • Umět si říci o potřebě na toaletu
  • Umět se vysmrkat
  • Požádat o pomoc
  • Poděkovat
  • Pozdravit a rozloučit se
  • Umět rozpoznávat a pojmenovávat základní věci a aktivity

Dalšími dovednostmi by mělo disponovat každé tříleté dítě při nástupu do mateřské školy:

POZORNOST

  • minimálně 3 minuty soustředěně vyplňovat úkol
  • nacházet párové/stejné předměty
  • ze skupiny předmětů vybrat potřebný
  • všímat si vlastností předmětů
  • nacházet shody a rozdíly mezi předměty

PAMĚŤ

  • zapamatovat si 3 obrázky
  • zapamatovat si 3 slova, zopakované několikrát dospělým
  • pamatovat si a opakovat pohyby, zopakované dospělým
  • pamatovat si detail nebo vlastnost předmětu

ROZVOJ ŘEČI

  • znát názvy okolních předmětů (např. nábytku, nádobí, hraček, oblečení)
  • znát jeden příznak každého předmětu
  • znát názvy základních lidských činností (běhat, skákat atd.)
  • opakovat básničky a písničky

MYŠLENÍ

  • skládat obrázek ze 3 částí
  • nalézat a vysvětlovat nesoulad na obrázcích
  • nalézat přebytečný předmět a vysvětlit svůj výběr
  • nacházet shody a rozdíly mezi předměty

MOTORIKA

  • rozstřihnout nůžkami papír
  • vytvářet a lepit válečky a kuličky z plastelíny
  • kreslit kroužky, tečky a linky
  • opakovat pohyby prstové gymnastiky

MATEMATIKA

  • počítat do tří a ukázat odpovídající čísla na prstech
  • ovládat pojmy: jeden-mnoho, velký-malý, široký-úzký, vysoký-nízký, stejné-různé atd.
  • znát základní barvy
  • znát základní geometrické útvary
  • srovnávat předměty dle velikosti, barvy, tvaru
  • srovnávat počet předmětů
  • vybírat do páru předměty s danou charakteristikou